31.7.17

Ahvenanmaa ja Gotlanti

Käytiin perheen kanssa kuun alussa viikon reissulla Ahvenanmaalla ja Gotlannissa. Halusin tehdä matkasta lyhyen koosteen ja jakaa vinkkejä hyvistä vierailukohteista.
Reissu alkoi aikaisin sunnuntai aamuna, kun lähdimme ajamaan kohti Turkua, josta lähdimme aamulaivalla kohti Ahvenanmaata. Helsingistäkin olisi toki päässyt, mutta valitsimme Turun, koska halusimme nähdä saaristoa.
AHVENANMAA

Kävimme eckeröön posti ja tulli talossa, jossa oli Kalevaland niminen käsityönäyttely, posti -ja tulli museo sekä pieni puoti, jossa oli myynnissä käsityöläistuotteita.

Pysähdyimme katsomaan Bomarsundin linnoituksen rauniota matkalla kohti Kastelholman linnaa ja sekin paikka oli kyllä näkemisen arvoinen. Raunioiden ympäri kiersi pieni polku heinikon läpi ja ylhäältä oli hyvät maisemat.

Kastelholman linna on varmasti yksi Ahvenanmaan kuuluisimmista nähtävyyksistä museolaiva Pommernin lisäksi. Valitettavasti Pommern on koko vuoden remontissa emmekä näin ollen päässeet sitä katsomaan. Olemme käyneet Ahvenanmaalla viimeksi silloin kun olimme siskon kanssa 2 ja 4 -vuotiaita, veljeä ei tuolloin vielä ollut, eikä tuosta matkasta ole muita muistoja kuin se miten autokannella odottaessa äiti jakoi meille karkkeja takapenkille ja käski olla pudottamatta niitä:) Tästä reissusta jäi siis ehdottomasti enemmän muistoja, kuin viime kerrasta.

Linnaan pääsy oli maksullista, mutta mikäli muistan oikein pääsimme kaikki viisi perhelipulla, joka maksoi 16 euroa. Ei siis mielestäni mitenkään paha hinta, sillä samalla lipulla pääsi myös viereiseen ulkoilmamuseoon Jan Karlsgårdeniin, sekä kokeilemaan jousiammuntaa linnan pihalla.

Kolmantena päivänä kävimme Getassa saaren pohjoisosassa. Kävimme Soltunassa, jossa olimme käyneet myös edellisellä reissulla. Maistoimme kahvilassa ahvenanmaalaista pannukakkua. Kakku oli kylmää ja sen päällä oli paljon kermavaahtoa ja luumuhilloa. Pannukakun jälkeen kävimme pikaisesti kiertämässä muutaman kilometrin pituisen Trollstigenin eli peikkopolun. Polun varrella oli kylttejä, joissa oli lyhyitä kertomuksia metsän asukeista. Maisema kallioilta oli hieno, mutta tuuli oli kova ja lämpötila tuskin kymmentä astetta enempää emmekä viipyneet polulla pitkään.

Kiipesimme myös läheiseen näköalatorniin, jonka huipulta näkyi kauas sateisesta säästä huolimatta.

Portaita tornin huipulle oli laskujemme mukaan jotain 60 ja 70 väliltä, sillä niiden määrä jostain syystä väheni alaspäin tultaessa.

Olin jo etukäteen ennen reissua googletellut mahdollisia käsityöpaikkoja. Parhaimmilta paikoilta kuulostivat Stickstugan sekä Therese broderi och garn. Kävimme ensin Stickstuganissa, joka sijaitsee Järsössä, vaikka googlen mukaan osoite on Maarianhaminassa.

Stickstugan ei ole pelkästään lankakauppa, vaan pihapiirissä toimii myös pieni kahvila, sekä puutarha. Kaupassa oli myynnissä suurimmaksi osaksi kauppiaan itsensä värjäämiä lankoja, mutta myös muutamia muita lankoja sekä käsin neulottuja vaatteita ja ommeltuja pusseja. Sain kauppiaalta luvan ottaa kuvia blogia varten. Muistoksi reissusta äiti osti minulle kaksi vyyhtiä käsin värjättyä lankaa, saa nähdä mitä näistä tulee:)

Therese broderi och garn on Maarianhaminassa lähellä satamaa ja kävimmekin siellä ja muutamassa muussa kaupassa ennen laivan lähtöä. Tämä käsityöliike oli ns. tavallisempi lankakauppa, myynnissä on mm. dropsin, viking garnin ja gjestalin lankoja. Ostin dropsin flora -lankaa matkaneuleeni pitsiosioon sekä alennuksessa ollutta dropsin cotton lightia. Lisäksi äiti osti lankaa huiviin, jonka lupasin neuloa siskon rippijuhlia varten. Huivi on jo valmis ja siskon juhliakin vietettiin eilen, siitä huivista ja muista lähiaikoina valmistuneista töistä kerron lisää seuraavassa postauksessa.

Ahvenanmaalta jatkoimme laivalla matkaa kohti Tukholmaa, josta ajoimme Nynäshamniin, jossa söimme pikaisesti satamassa, sillä saapuessamme sataman lähelle meillä oli alle puoli tuntia aikaa ennen satamaan menoa. Näin jälkeenpäin ajateltuna olisimme ehtineet syödä ihan kaikessa rauhassa, sillä lautta oli yli puolituntia myöhässä. Olimme siis perillä Visbyssä puoli yhdeltä ruotsin aikaa, onneksi majapaikkamme ei ollut kaukana ja pääsimme äkkiä nukkumaan.

GOTLANTI

Seuraavana päivän lähdimme katsomaan raukkeja Fårön saarelle Gotlannin pohjoisrannikolle. Aurinko paistoi koko päivän ja saimmekin raukeista hyviä kuvia. Lauttamatka saarelle oli lyhyt ja yllätykseksemme myös ilmainen. Ehdimme kuitenkin ottaa muutaman kuvan matkan aikana.

Raukkeja oli saarella muutamassa eripaikassa, ensimmäisenä pysähdyimme kuitenkin paikkaan nimeltä Digerhuvud, jossa niitä oli gotlantioppaan mukaan eniten.

Loput kuvat ovat Langhammarista, jossa opasvihon mukaan sijaitsivat puolestaan kauneimmat raukit.

Toisena päivänä kävimme Visbyn vanhassa kaupungissa, jossa on muuten kuvattu Peppi Pitkätossu elokuvaa, lisäksi Peppiä on kuvattu Visbyn lähellä Kneippbyssä, jossa alkuperäinen huvikumpu sijaitsee ja joka on nykyään lasten kesäpuisto. Sisällä puistossa emme käyneet sillä liput sinne olivat melko kalliit ja puisto näytti olevan suunnattu pienille lapsille. Porttien takaa katsottuna puisto muistutti eniten Puuhamaata.

Vanhakaupunki oli myös hieno vanhoine taloineen ja muureineen. Lisäksi siellä oli ainakin kyseisenä päivänä paljon porukkaa meneillään olleen Almedalsveckanin johdosta. Tapahtuma on samakaltainen kuin Porissa järjestettävä Suomiareena.

Iltapäivällä kävimme vielä vanhojen autojen museossa, jossa veli pääsi ajamaan carting -autolla. Museossa oli lisäksi vanhoja pelejä, minusta hienoimpia olivat lapsille tarkoitetut minikokoiset autot.

Ruotsin vanhin traktori

Tästä autosta oli pakko ottaa kuva, koska se muistutti mielestämme aivan Risto Räppääjän Elvi tädin autoa.

Museon pihalla oli myös kanoja ja hanhia omassa aitauksessaan.

Matkaneuleena mulla oli koko matkan ajan Tiina Huhtaniemen Kaipuu niminen huivi. Aloitin sen laivalla matkalla Maarianhaminaan ja pitsiosion neuloin valmiiksi hytissä viimeisenä iltana matkalla Tukholmasta Turkuun. Huivin päättelykerros on edelleen tekemättä, jätin sen odottamaan, koska en osaa tehdä päättelykerroksen nyppyjä. Täytynee googlettaa ja etsiä YouTubesta, josko löytyisi vähän apua tuohon.